Blar i Brage NIH på forfatter "Borgen, Jorunn Spord"
-
Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring
Eide, Gro Merete; Møen, Inger-Lisa; Borgen, Jorunn Spord (Journal article; Peer reviewed, 2017)Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ... -
From general transfer to deep learning as argument for practical aesthetic school subjects?
Borgen, Jorunn Spord; Hjardemaal, Finn Rudolf (Peer reviewed; Journal article, 2017)This article investigates the empirical ground for transfer thinking about the practical aesthetic school subjects (PAS). We investigate the conceptual framework and methodological possibilities and constraints concerning ... -
Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta?: Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv
Bråten, Ingvard; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen søker vi svar på hvilke kjønns- og likestillingsrelaterte utfordringer kunst og håndverk står overfor i dag. Vi ser på faget, lærerne og elevene som historiske aktører, som på ulike måter kan bidra til ... -
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn Helene (Peer reviewed; Journal article, 2020)I artikkelen analyserer forfatterne læreplan for kroppsøving som faglig og fagpolitisk tekst i læreplanreformen Fagfornyelsen i skolefagene (LK20). Forfatterne sammenligner to tekster, Utdanningsdirektoratets høringsutkast ... -
Tegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverk
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning sett i lys av den grunnleggende ferdigheten "å skrive" i kunst og håndverk.
Skjelbred, Bente Helen; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen belyser tegning som del av kunst- og håndverksfaget i den formelle og oppfattede læreplanen. Artikkelen undersøker hvordan tegning beskrives i læreplan og støttemateriell, og hvordan lærere på fire ... -
What were you thinking? A methodological approach for exploring decision-making and learning in physical education
Aarskog, Eirik; Barker, Dean; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2018)The broad purpose of this paper is to consider the relationship between decision-making and learning. Specifically, our aim is to propose a methodology that provides a theoretical framing along with procedures for investigating ... -
‘When it's something that you want to do.’: Exploring curriculum negotiation in Norwegian PE
Aarskog, Eirik; Barker, Dean; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: Student participation in curriculum negotiation has been widely regarded as beneficial for student engagement, motivation, and learning. Within the physical education (PE) context however, several scholars claim ...